10 frågor och svar om brudar RELOADED

HEJ KOMPISAR.
Idag är det Internationella Kvinnodagen, WOHOOOOO. Alla som identifierar sig som kvinnor där ute kan ge sig själv en klapp på axeln tycker jag. Vad bra ni är, alltså. Vilken tur att ni finns. Puss på er. Hur som helst, förra året svarade jag på en Kvinnodags-lista, och i år är jag så pass okreativ att jag tänker svara på samma lista igen. Några av svaren har kanske ändrats. Vet vem. NU KÖR VI HOHO.
Bildkälla.
Den superbraiga listan är stulen härifrån.
 
1. Vilka egenskaper gillar du mest hos dina bästa tjejkompisar?
Att de är kramiga, världens snällaste och låter mig ha feministiska rants med dem när jag är på krigsstigen. Även att de är lite dumma i huvudet, på bästa möjliga sätten.
 
2. Vilken är din bästa girlpowerlåt?
 
3. Vilka är dina favoritbrudskådisar?
Ooooooch där försvann alla favoritskådespelerskor jag någonsin har haft ut ur mitt huvud, såklart. Jag kommer typ inte på någon, fast jag VET att jag har massor?? Danai Gurira och Lupita Nyong'o är två av dem i alla fall, och jag skulle SÅ GÄRNA vilja se deras projekt som de sysslar med på Broadway just nu, men jag är både i Sverige och pank så jag gråter istället.
 
4. Hur skulle den ultimata kvällen med dina GRRRL’s se ut?
Goda drinkar (förslagsvis då drinkar jag INTE har blandat), massa nittiotalsmusik, glitter och prat, prat, PRAT. Fan, vad jag älskar att prata.
 
5. Nämn några av dina mest inspirerande kändiskvinnor.
Little Jinder, Gina Dirawi, Silvana Imam, Kakan Hermansson, Astrid Lindgren, Zendaya, Beyoncé, Nicki Minaj, Joy M'Batha, Seinabo Sey, Karin Adelsköld, Laverne Cox, Beatrice Eli, Clara Henry, Malala Yousafzai och massa, massa, MASSA fler. Det finns så många fantastiska kvinnor där ute och jag har så himla dåligt minne.
 
6. Vilken kändistjej skulle du vilja bjuda på dejt?
Hade tänkt svara något i stil med "men det finns så många, jag kan ju inte bara välja EN", men såg att jag svarade typ exakt samma sak förra året. Nu får jag banne mig ta och bestämma mig. Tror jag och Clara skulle ha mycket intressant att prata om.
Bildkälla (bilden på Clara då alltså, inte mig).
 
7. Vilka tv-serier är mest girlpower?
Här måste jag svara samma som förra året, för ingen annan serie har ännu nått upp till Orange is the New Black's nivå. Forever in ma heart.
 
8. Och vilka böcker?
Mamma gav mig "Män förklarar saker för mig" i studentpresent, och den är fantastisk. Läs den, läs den, läs den.
 
9. Vilken är den bästa kvinnliga karaktären du vet?
Har en relativt ny favorit, Denise från The Walking Dead. Inte smal, inte idealsnygg, inte hetero, fett badass läkare. Hon är en stark kvinnlig karaktär, som också kan bli rädd och visa känslor. Den kvinnliga karaktären vi har väntat på, den kvinnliga karaktären vi FÖRTJÄNAR. Vem hade kunnat ana att man kan skriva kvinnor med mer än ett karaktärsdrag åt gången? MIND FUCKING BLOWN. Sorgligt stort antal andra manusförfattare, se och lär.
Bildkälla.
 
10. Vad gör du för att hålla ihop systerskapet?
Skriver här, pratar om saker och ting så ofta och mycket som möjligt, försöker ta mod till mig att säga ifrån om jag tycker något är fel, jobbar för att vi tjejer ska stötta och lyfta fram varandra istället för att göra allt till en tävling.
Bildkälla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0